Op
woensdag 15 juli 2020 vieren we de Werelddag van de vaardigheden van jongeren.
Dit schooljaar werd getekend door de COVID-19 crisis en de daaruit volgend quarantaine
voor alle schoolgaande jeugd. In het 2de semester volgden leerlingen
en studenten afstandsonderwijs. Maar dit soort type onderwijs zorgde voor problemen
bij zowel de leerlingen als docenten. Concentratie, voorbereiding, aanpassingen
aan de materie, verbondenheid, evaluatie en certificatie. In deze context verzamelde
Fedactio twee getuigenissen van getroffen studenten die problemen ondervonden
tijdens de quarantaine.
De eerste getuigenis is van Mustafa (20j), een student in het 6de jaar technisch onderwijs in Bergen:
“De quarantaine was moeilijk voor mij, omdat ik
niet de gewoonte heb om lang thuis te blijven. Ik volgende nog twee andere vormingen
en een avondcursus na school. En van de een op de andere dag ben je opgesloten
in je eigen huis. Ik kon me niet meer concentreren, ik kon mijn boeken niet meer
openslaan. Het was moeilijk. Tuurlijk was er flexibiliteit. Ik ben geslaagd
voor school omdat we geëvalueerd waren op onze resultaten van december. Maar ik
heb het gevel dat mijn competenties afgenomen zijn, dat ze onderbenut gebleven
zijn omdat ik niet kon werken bij mij thuis. Ik heb geprobeerd om mij aan de
situatie aan te passen, maar mijn hersenen waren ontkoppeld. En het zal zeker
moeilijk zijn om deze achterstand in te halen.”
De
tweede getuigenis komt van Nihal, een studenten Sociale Wetenschappen aan de
VUB in Brussel:
“Ik wist dat deze richting moeilijk zou zijn, zeker omdat ik
drie algemene vakken had. Tijdens de coronacrisis hebben wij alle nodige
documenten ontvangen ter voorbereiding van de examens. Ik had het geval dat de
docenten dachten dat wij in staat waren om vele te studeren, maar dat was niet
altijd het geval. Tijdens de coronacrisis zijn er veel dingen gebeurd waardoor
ik niet altijd tijd had om te studeren. Sommige mensen zijn dierbaren verloren.
Het is een echte pandemie, maar ik had de indruk dat de docenten hier niet echt
rekening mee hielden. Zij zeiden gewoon: “Oké, we gaan door een pandemie, we
wensen jullie veel succes”. Als voorbeeld, op een examen antwoorde ik op drie open
vragen. Ik heb mij uiterste best gedaan om zes pagina’s in drie uur te schrijven.
In normale tijden zou dit geen probleem geweest zijn, maar ik was maanden
afgesloten van de buitenwereld. Er waren niet genoeg studeerplekken voor mij om
te studeren. Ze hebben ons die drie open ragen voorgelegd, zonder alternatief. Ik
heb mijn resultaten ontvangen. Ik ben geslaagd voor sommige vakken, maar gebuid
voor andere. In het begin dacht ik dat de docenten zich begripvol zouden opstellen,
maar dit was jammer genoeg niet het geval. Ze hebben niet echt doorzien welke
problemen er onder de studenten waren zoals stress of andere onzichtbare
problemen.”
Behalve de onderbreking van de cursus, zorgde
de coronacrisis ook voor andere problemen bij jongeren: Er loert een
economische crisis die hun kansen op de arbeidsmarkt in gevaar brengt. Volgens
de Internationale Arbeidsorganisatie (OIT) is één jongere op zes gestopt met weken
door de COVID-19 virus en heeft 23% zijn werktijd zien verminderen met 20%.
Werkloosheid onder jongere is erg hoog, overal in de wereld.
Het platform Jeugd en Educatie van Fedactio
wil jongeren de ruimte geven om zichzelf en hun competenties te ontwikkelen en
hen te ondersteunen in hun transitie naar de arbeidsmarkt. Door in te zetten op
onderwijs en het verwerven van nieuwe competenties, willen we jongeren helpen om
zich als actieve burgers te ontplooien!
Post A Comment: