Total Pageviews

Blog Archive

Search This Blog

Banner

Banner

Student zijn in COVID-19 crisis

Share it:


Op woensdag 15 juli 2020 vieren we de Werelddag van de vaardigheden van jongeren. Dit schooljaar werd getekend door de COVID-19 crisis en de daaruit volgend quarantaine voor alle schoolgaande jeugd. In het 2de semester volgden leerlingen en studenten afstandsonderwijs. Maar dit soort type onderwijs zorgde voor problemen bij zowel de leerlingen als docenten. Concentratie, voorbereiding, aanpassingen aan de materie, verbondenheid, evaluatie en certificatie. In deze context verzamelde Fedactio twee getuigenissen van getroffen studenten die problemen ondervonden tijdens de quarantaine.

De eerste getuigenis is van Mustafa (20j), een student in het 6de jaar technisch onderwijs in Bergen:
“De quarantaine was moeilijk voor mij, omdat ik niet de gewoonte heb om lang thuis te blijven. Ik volgende nog twee andere vormingen en een avondcursus na school. En van de een op de andere dag ben je opgesloten in je eigen huis. Ik kon me niet meer concentreren, ik kon mijn boeken niet meer openslaan. Het was moeilijk. Tuurlijk was er flexibiliteit. Ik ben geslaagd voor school omdat we geëvalueerd waren op onze resultaten van december. Maar ik heb het gevel dat mijn competenties afgenomen zijn, dat ze onderbenut gebleven zijn omdat ik niet kon werken bij mij thuis. Ik heb geprobeerd om mij aan de situatie aan te passen, maar mijn hersenen waren ontkoppeld. En het zal zeker moeilijk zijn om deze achterstand in te halen.”


De tweede getuigenis komt van Nihal, een studenten Sociale Wetenschappen aan de VUB in Brussel:




“Ik wist dat deze richting moeilijk zou zijn, zeker omdat ik drie algemene vakken had. Tijdens de coronacrisis hebben wij alle nodige documenten ontvangen ter voorbereiding van de examens. Ik had het geval dat de docenten dachten dat wij in staat waren om vele te studeren, maar dat was niet altijd het geval. Tijdens de coronacrisis zijn er veel dingen gebeurd waardoor ik niet altijd tijd had om te studeren. Sommige mensen zijn dierbaren verloren. Het is een echte pandemie, maar ik had de indruk dat de docenten hier niet echt rekening mee hielden. Zij zeiden gewoon: “Oké, we gaan door een pandemie, we wensen jullie veel succes”. Als voorbeeld, op een examen antwoorde ik op drie open vragen. Ik heb mij uiterste best gedaan om zes pagina’s in drie uur te schrijven. In normale tijden zou dit geen probleem geweest zijn, maar ik was maanden afgesloten van de buitenwereld. Er waren niet genoeg studeerplekken voor mij om te studeren. Ze hebben ons die drie open ragen voorgelegd, zonder alternatief. Ik heb mijn resultaten ontvangen. Ik ben geslaagd voor sommige vakken, maar gebuid voor andere. In het begin dacht ik dat de docenten zich begripvol zouden opstellen, maar dit was jammer genoeg niet het geval. Ze hebben niet echt doorzien welke problemen er onder de studenten waren zoals stress of andere onzichtbare problemen.”


Behalve de onderbreking van de cursus, zorgde de coronacrisis ook voor andere problemen bij jongeren: Er loert een economische crisis die hun kansen op de arbeidsmarkt in gevaar brengt. Volgens de Internationale Arbeidsorganisatie (OIT) is één jongere op zes gestopt met weken door de COVID-19 virus en heeft 23% zijn werktijd zien verminderen met 20%. Werkloosheid onder jongere is erg hoog, overal in de wereld.

Het platform Jeugd en Educatie van Fedactio wil jongeren de ruimte geven om zichzelf en hun competenties te ontwikkelen en hen te ondersteunen in hun transitie naar de arbeidsmarkt. Door in te zetten op onderwijs en het verwerven van nieuwe competenties, willen we jongeren helpen om zich als actieve burgers te ontplooien!
Share it:

Brussel

coronactiviteiten

For Youth

Interview

Nationaal

Onderwijs

Post A Comment: