Total Pageviews

Blog Archive

Search This Blog

Banner

Banner

Ledenactiviteiten

Activiteiten per domein

Recent PostAll the recent news you need to know

Opening van de tentoonstelling « On Making Visible »


Tentoonstelling · Anderlecht · juni 2026

Opening van de tentoonstelling « On Making Visible »

Op 3 juni 2026 openden Golden Rose en Fedactio in gemeenschapscentrum De Rinck een tentoonstelling rond het artistieke werk van vrouwen die hun land moesten ontvluchten en deelnamen aan schilderworkshops.

Op woensdag 3 juni 2026 openden Golden Rose en Fedactio de tentoonstelling « On Making Visible » in gemeenschapscentrum De Rinck in Anderlecht. Heel wat bezoekers kwamen er kennismaken met de werken die vrouwen met een vluchtverleden maakten tijdens een initiatieworkshop schilderen.

Doorheen de tentoonstelling ontdekten de bezoekers persoonlijke creaties die getuigen van levensverhalen, herinneringen en emoties, maar ook van de wil om het eigen verhaal op een andere manier te vertellen. Voor verschillende deelneemsters was deze avond de eerste gelegenheid om hun werk in een voor het publiek toegankelijke tentoonstellingsruimte te tonen.

Tijdens de avond werd ook een korte documentaire vertoond over het werk van de kunstenaressen en hun lesgeefster. De film bood een beter inzicht in het traject dat zij tijdens de workshops aflegden, van hun eerste penseelstreken tot de presentatie van hun werken.

Documentaire

Ontdek het project in beeld

Neem een kijkje achter de schermen van de workshops en ontdek het traject van de deelneemsters, van hun eerste penseelstreken tot de tentoonstelling van hun werken.

Een emancipatieproject via creatieve expressie

Achter elk tentoongesteld schilderij schuilt een leerproces, herwonnen zelfvertrouwen en de moed om zich uit te drukken. Via de schilderkunst ontwikkelden de deelneemsters nieuwe vaardigheden, bouwden ze banden op en vonden ze een plek waar ze hun gevoeligheid konden uiten. Het project toont hoe artistieke beoefening een concreet instrument voor emancipatie kan worden en kan bijdragen aan de maatschappelijke integratie van vrouwen die hun land moesten ontvluchten.

Kunstenaressen die trots hun werk voorstellen

De kunstenaressen die bij de opening aanwezig waren, ontvingen de bezoekers met veel emotie en trots. Ze lichtten hun artistieke aanpak toe, vertelden het verhaal achter enkele werken en deelden wat deze ervaring voor hen heeft betekend.

De talrijk aanwezige bezoekers ontdekten een gevoelige en levendige tentoonstelling, waarin elke creatie een venster op een persoonlijk parcours opende. De gesprekken rond de schilderijen gaven de avond een uitgesproken menselijke dimensie, die veel verder ging dan een louter artistieke presentatie.

Een belangrijke institutionele aanwezigheid

Onder de aanwezige gasten bevonden zich onder meer de burgemeester van Anderlecht, de heer Fabrice Cumps, en de schepen bevoegd voor Nederlandstalige aangelegenheden, mevrouw Bieke Comer.

Hun aanwezigheid onderstreepte de belangstelling van de lokale overheid voor initiatieven die culturele participatie, sociale samenhang en de inclusie van mensen met een migratieachtergrond bevorderen.

Fotogalerij

De tentoonstelling blijft toegankelijk tot en met 29 juni

De tentoonstelling « On Making Visible » loopt van 3 tot en met 29 juni 2026 in gemeenschapscentrum De Rinck, Dapperheidsplein 7 in 1070 Anderlecht.

Ze is toegankelijk op weekdagen en in het weekend op aanvraag.

Talenten en levensverhalen zichtbaar maken

De gesprekken tussen kunstenaressen, bezoekers, partners en vertegenwoordigers van de overheid bevestigden hoe belangrijk het is om plekken te creëren waar talenten erkenning krijgen en gedeeld kunnen worden. Door het werk uit de workshops zichtbaar te maken, herinnert « On Making Visible » ons eraan dat kunst tegelijk een vorm van persoonlijke expressie, een middel tot ontmoeting en een instrument voor inclusie kan zijn.

Voor Golden Rose en Fedactio maakt deze tentoonstelling deel uit van een concrete aanpak: vrouwen met een migratieachtergrond de ruimte geven om hun plaats in te nemen, hun werk te tonen en via creatieve expressie hun stem te laten horen.

IftarMee is terug!

Fedactio Nieuws

Iftarmee: waar ontmoeting rond de tafel begint

Elk jaar biedt de ramadan een bijzonder moment om even te vertragen, samen te komen en opnieuw betekenis te geven aan ontmoeting. Vanuit die gedachte draagt Fedactio al meerdere jaren het project Iftarmee, een initiatief dat uitnodigt tot dialoog en samenleven via een eenvoudig maar sterk symbolisch gebaar: samen een maaltijd delen.

Een menselijke ervaring, bovenal

Iftarmee nodigt mensen van alle achtergronden uit om deel te nemen aan een iftar — de maaltijd waarmee het vasten wordt verbroken, bij vrijwillige moslimgezinnen. Voor één avond worden onbekenden gasten, en wordt de familietafel een plek van ontdekking, uitwisseling en vertrouwen.

Rond een met zorg bereide maaltijd ontstaan gesprekken vanzelf: uiteraard over de ramadan, maar ook over het dagelijkse leven, tradities, levensverhalen, gelijkenissen en soms ook verschillen.

Bruggen bouwen tussen mensen

Met Iftarmee werkt Fedactio aan een van haar kernambities: interculturele dialoog versterken en sociale cohesie bevorderen. Het project vertrekt vanuit een sterke overtuiging: een directe ontmoeting, in een warme en respectvolle setting, helpt vooroordelen doorbreken en zorgt voor een diepere wederzijdse verstandhouding.

Voorbije edities brachten meer dan honderden personen samen. Velen van hen getuigen nog steeds van de warme ontvangst, de rijkdom van de gesprekken en het gevoel een leuke ervaring te hebben beleefd.

Een nieuwe editie in 2026

Dit jaar loopt Iftarmee van 19 februari t.e.m. 15 maart 2026. Trouw aan de oorspronkelijke geest blijft het project open voor iedereen die zin heeft in een authentieke ontmoeting, ongeacht overtuiging of achtergrond.

👉 Zin om deel te nemen of meer te weten te komen ?

🔗 Meer informatie:
www.iftarmee.be

📝 Inschrijven:
Vul het inschrijvingsformulier in

In beeld

Enkele herinneringen aan vorige edities

Jongeren tekenen hoop in onzekere tijden

Op zondag 23 november 2025 organiseerde Fedactio de nationale finale van de Tekenwedstrijd ‘De Kunst van het Samenleven’.

In het decor van het prachtige Stadhuis van Brussel presenteerden dertig kinderen en jongeren uit heel België hun kunstwerken aan hun naasten, hun leerkrachten en een jury van professionals. Leerlingen van 6 tot 18 jaar, Franstalig én Nederlandstalig, verenigd door één eenvoudig gebaar: een potlood vastnemen om iets te vertellen over de wereld.

De stem van jongeren laten horen

Fedactio organiseert dit project al meer dan tien jaar met één duidelijke ambitie: jongeren een plek aanbieden om na te denken over de uitdagingen van onze samenleving. Want een tekening kan soms verwoorden wat een kind niet durft uit te spreken. Een vraag, een emotie, een idee, een ongerustheid, een droom.

Elk jaar worden alle scholen van het land uitgenodigd om deel te nemen. Na verschillende voorselecties worden de meest opvallende werken voorgelegd aan een jury van kunstenaars, illustratoren en leraren plastische opvoeding.

Hoop

Voor de 14e editie kozen de organisatoren het thema Hoop. Een begrip dat des te sterker klinkt in een tijd vol polarisatie, oorlogen, uitsluitingen, crisissen en onzekerheden. 

De kinderen gaven hun eigen, frisse interpretatie aan het thema. Hun tekeningen toonden licht in de duisternis, solidariteit, vrede, veerkracht en vertrouwen in de toekomst. Een herinnering dat hoop geen abstract idee is maar een kracht die aanzet om te handelen, te dromen en vooruit te gaan.

De laureaten van 2025

Na overleg duidde de jury de laureaten aan in elk van de zes categorieën. De keuze was bijzonder moeilijk omdat alle ingezonden werken uitblonken in creativiteit, gevoeligheid en een soms verrassende maturiteit.

1ste categorie (eerste graad lager): Aaron Fanhi

2de categorie (tweede graad lager): Ulysse Moreau

3de categorie (derde graad lager): Ahmad Bausetta Warid

4de categorie (eerste graad secundair): Axel Somerhausen

5de categorie (tweede graad secundair) Rose Colart

6de categorie (derde graad secundair): Louise De Bouver

Muzikale intermezzo

De finale werd verrijkt met een muzikaal intermezzo van Asimina Karamperopoulou, een Grieks-Brusselse zangeres die al twintig jaar in de hoofdstad woont, en Jacoba Kint, een Vlaamse muzikante. De twee treden al twee jaar samen op met een repertoire geïnspireerd door Griekse en Turkse liederen. Jacoba begeleidde Asimina met haar lyra en cello en samen zorgde het duo voor een leuk en rustgevend concert.

Een jaarlijkse ontmoeting die verbindt

Zoals elk jaar eindigde de bijeenkomst met een moment van ontmoeting en uitwisseling tijdens de receptie. De Tekenwedstrijd is hierdoor ook veel meer dan enkel een prijsuitreiking. Het is een uitnodiging die jongeren stimuleert om hun creativiteit te ontwikkelen, in hun eigen expressiekracht te geloven en hen te laten beseffen dat zij kunnen meedenken over een betere wereld. De nationale finale is hierdoor het ideaal moment om al deze talenten samen te brengen voor ontmoeting en dialoog.

Fedactio bedankt alle finalisten, hun naasten, hun leerkrachten en alle partners en juryleden die deze 14de editie mogelijk maakten.

Gallerij