Total Pageviews

Banner

Rondreis door Andalusië

Share it:
Damla organiseerde een trip naar het Zuiden van Spanje tijdens de paasvakantie van 2011. Een reis naar Andalusië houdt de ontdekking van een rijke culturele diversiteit in, het is immers een gebied waarin sporen tegenkomen van een mix van Christelijke, Joodse en Islamitische culturen.

Met een groep van 10 vrouwen vertrokken we op vrijdag 15 april vanaf de luchthaven van Charleroi naar Malaga, waar we ´s middags rond 14.00 aankwamen. Onze gids stond ons al op te wachten en ons avontuur in Spanje kon dus van start gaan! We maakten een busrit van twee uurtjes, waarbij de gids ons informeerde over de plaatsen die we zouden bezoeken en gaf ons alvast een stukje geschiedenis over Andalusië mee. Al snel kwamen we aan in Granada, een stad met vele bezienswaardigheden, mooie witte traditionele huisjes en een prachtige natuur. We klommen op de Albaicin heuvel die ons een indrukwekkend uitzicht verleende op het Alhambra paleis. Op deze heuvel konden we ook alvast genieten van de uitbundige Flamenco-muziek, dankzij de straatmuzikanten die zich hier bevonden. Vervolgens bezochten we de Mezquita Mayor moskee en aanschouwden de oude stadsmuren, de aljibes of waterputten en de Carmen-huizen in de Albaicin-wijk. Na een stevige maaltijd met het beroemde Spaanse desssert churros en vrije tijd in de gezellige winkelstraatjes, was het tijd om uit te rusten in ons hotel dat gelegen is in het natuurreservaat van de Sierra Nevada en omringd wordt door o.a. olijvenbomen. Naast het hotel bevindt zich ook een manѐge. De volgende dag gingen we opnieuw op ontdekking uit in de stad Granada. Onze eerste stopplaats was het prachtige Alhambra, een middeleeuws complex van de Moorse heersers van het Koninklijke Granada in Andalusië. Toen we door de paleizen liepen, vielen we van de ene verbazing in de andere. Zo mooi is het. De leeuwenpatio spant de kroon. In het midden staat een fontein met leeuwenfiguren die water uit hun bek spuiten. Het was indrukwekkend te zien wat men toen al kon met de beperkte technieken die men had. Na de paleizen is een bezoek aan de tuinen, een echte must. Behalve mooi aangelegd bieden de tuinen ook een mooi uitzicht op de stad Granada. We nuttigden ons middagmaal in een Marokkaans restaurant op het Plaza Nueva plein. Hierna kregen we weer tijd om souvenirtjes te kopen in de winkeltjes in de Alcaiceria-wijk en het Bab Arrambla-plein. Vervolgens keerden we terug naar het hotel voor ons volgend avontuur, namelijk paardrijden! We beleefden een avontuurlijke en heel fijne rit in de bergen rondom het hotel. Na een beetje rust was het tijd voor een lekkere paëlla als avondmaal, een traditioneel Spaans gerecht. Op de derde dag van onze excursie in Zuid-Spanje, zijn we ´s morgens na het ontbijt met de bus vertrokken richting Cordoba. Na een gezellige rit van 2,5 uur kwamen we aan in Madinat al Zahra, een paleisstad, gebouwd in de bloeiperiode van het islamitische Spanje, in 936. De ondergang van de paleisstad vond plaats in 1010 door opstandige Berbertroepen. Tegenwoordig is Madinat al Zahra één van de grootste archeologische vindplaatsen van Europa en, samen met het bijbehorende museum, een bezoek meer dan waard. In het museum bekeken we een 3D-animatie van een ontvangst van een gezantschap voor de Kalief in zijn grote ontvangsthal. Vervolgens bezochten we de Mezquita, de kathedraal van het bisdom Cordoba. In de tijd van het Kalifaat was dit de grote centrale moskee, waardoor zowel de Moorse als de christelijke invloeden duidelijk herkenbaar zijn. Terug buiten bewonderden we de Romeinse brug over de Guadalquivir en gaan we nog wat wandelen door de stad. Córdoba heeft nog een deel van de stadsmuren in tact. Ook is er een synagoge die de inquisitie heeft overleefd. Aangezien het de Semana Santa (Heilige Week) voor Pasen was, liepen groepen van steeds een bepaalde kerkelijke vereniging in lange gewaden en vaak ook met grote puntmutsen over het hoofd op straat en was er een enorme drukte. In de namiddag brachten we ook een bezoek aan het museum van Roger Garaudy, een museum dat gewijd is aan de geschiedenis van Cordoba van de 9de tot de 13de eeuw. Daarna gingen we naar een Andalusisch huisje dat omgezet is in een taverne, om er lekker tapas en Andalusische thee te proeven. Tegen de avond zat onze ontdekkingstocht in Cordoba erop en vertrokken we met de bus naar de Costa del Sol in Malaga, een belangrijke toeristische stad in Andalusië. In de late avond maakten we nog een gezellige strandwandeling, alvorens we naar onze hotelkamers uitweken om uit te rusten. De volgende morgen brachten we weer wat tijd door op het strand en bezochten de ruïnes die zich daar in de buurt bevinden. Daarna gingen we samen met onze gids naar het natuurwonder Cueva de Nerja, een druipsteengrot die ontdekt werd in 1959. Vondsten, die bijeengebracht zijn in een klein museum, wijzen op een permanente bewoning in paleolithische tijden. Daarnaast staat de grot ook bekend om zijn ondergrondse concerten en balletuitvoeringen, maar de grot is vooral mooi om naar te kijken. We eindigden onze excursie in Spanje met een bezoek aan de Benalmadena haven van Malaga, waarna we werden afgezet in de luchthaven voor onze vliegreis terug naar België. Heel de groep was het erover eens dat het een onvergetelijke, zeer leuke reis geworden is. Er werden nieuwe vriendschappen gesloten en leuke momenten gedeeld. Dankzij de uitgebreide historische en culturele informatie die we van onze gids kregen, hebben we tijdens deze excursie nieuwe kennis opgedaan en nieuwe perspectieven en invalshoeken leren kennen.